Om flygstrejker

norwegian wi-fiDet känns som jag behöver lufta (!) mina tankar om den här flygstrejken. Vad eller vart är det vi är på väg egentligen? Norwegians piloter strejkar, då kan inte kabinpersonalen utföra sitt jobb, de blir permitterade och de sympatistrejkar om vartannat och det är svårt att hänga med i svängarna. Norwegian har dessutom lånat in plan och besättning från andra och kört en del flighter. Schysst mot resenärerna, men jättekonstigt för de som strejkar. Det handlar om deras arbetsvillkor och det skylls på att ryan air startade trenden med lågprisbolag och för att kunna pressa priserna så har man sagt upp personalen och hyr istället in via bemanningsföretag, för att kunna optimera det hela bättre.

Så vad vore då lösningen? Många tycker ju att det ska vara krav eller lag på att huvuddelen av personalen är anställd i bolaget. Det känns helt självklart ur deras arbetsmiljös synpunkt. Konsekvensen för oss resenärer blir troligen att vi får hosta upp mer pengar. Och det kanske vore sunt. Alternativt att ett lågprisbolag inte har lågt pris längre och då inte har kunder alls? Vem vet, själv skulle jag till exempel fortfarande värdera wifi rätt högt, speciellt om jag ska åka till Göteborg över dagen och jobba, jämfört med att checka in bagage. Och vad händer om det blir dyrare att flyga inrikes, då blir det direkt tusentals kronor dyrare för en familj från norrland som vill åka på semester. Det vore helt klart sunt att vi inte ska åka så ofta som vi gör, att det inte går att köpa en flygbiljett som är billigare än att veckohandla på mataffären, att vi börjar glädjas åt det vi har hemma eller vara borta längre då vi väl åker. Men städ jämfört med mindre stad eller inland då? Den extra biljetten till Arlanda, det blir en klasskillnad och den kan låta fånig, men den kommer vara ett faktum.

Men nu då, hur flyger vi egentligen? Miljöaspekten? Priserna har knappt stigit, de har nästan sjunkit, de senaste tio åren. Det är faktiskt helt sjukt. Det är dyrare att åka tåg så det är nästan aldrig värt det med tanke på tiden. Jag älskar ju att kunna flyga ner till Stockholm och hälsa på mina vänner en helg eller att kunna åka över dagen på ett möte utan att vara borta i tre dygn eller få vara med på video (det är bra det också men testa studiebesök på video, inte lika lyckat). Men miljösamvetet, hur ska det sluta? Ofta får jag höra både direkt riktat mot mig och generell kritik mot folk som reser mycket ”tänker du inte på miljön?”. Jo, det gör jag. Jag gör allt jag kan dels i min vardag och jag har också ett jobb där jag påverkar. I det jobbet ingår till exempel att åka på en konferens i södra Europa och träffa andra som jobbar med hållbart byggande.

Den sista aspekten på det här med billiga flygresor är ju också att vi faktiskt reser mer, och det är väl ändå positivt. Även om vi reser på olika sätt så är det ett fantastiskt sätt att möta nya kulturer på, och det behövs ju sannerligen i dagens klimat.

Jag tycker överlag att vi borde betala lite mer för vad vi än köper så att vi tänker efter lite mer. Jag känner så för resor också, det är för billigt. Men min dröm vore att det gick snabbare att lösa så flyget blev miljövänligt och att vi flög MER. Det går fortfarande många halvtomma plan, jag har åkt både inrikes och ända till New York och haft en egen tresits själv (nice när man vill sova!). Sätt snurr på det så lönerna och anställningarna kan bli trygga, det är ju inte bara flygplansbolagen som det handlar om, det jobbar 17000 personer på Arlanda, så många att de fyllde en hel röda korset-butik när den öppnade (med second hand-kläder alltså, alla människor kan inte ha rymts). Uppmuntra fler till att resa och inse att vart man än i världen kommer så är det människor man möter. Helt vanliga människor. Med ibland helt olika syn på saker och ting, helt annan matkultur, helt andra traditioner, men den gamla slagdängan tro, hopp och kärlek, det finns hos de allra flesta.

4 reaktioner på ”Om flygstrejker

  1. Jag som bor utomlands vill naturligtvis att det ska vara så billigt som möjligt att åka till Sverige och träffa familjen. Dessutom jobbar jag ju inom turism och tar emot flyggäster från Sverige.
    Ryanair har gjort mycket för flyget. Ändrat de gamla etablerade flygbolagen på ett positivt sätt. Förr måste man köpa returbiljetter och det serverades mat. Det tar kortare tid att flyga London-Göteborg än att åka tåg Göteborg-Stockholm. Inte behöver Sj bjuda på mat för det! Många åker dessutom över dagen i arbetet och behöver inget incheckat bagage.
    Det är nya tider och en annan värld än de gamla flygbolagen länge levde kvar i.
    Det finns mycket mer att säja.

    1. Ja jag tror vi håller med varandra mycket här! Det är nya tider och bättre anpassa sig. Tycker ofta det dåliga samvetet hamnar på resenärerna medan det borde kunna skötas av flygbranschen så att det blir schysst både för de som arbetar och för miljön.

  2. Jag tänker jättemycket på det där med hållbart resande, och väntar på att en kompis (som är miljöföreläsare från Al Gores nätverk) ska skriva gästilnlägg hos mig om det. Hon har varit på G länge men har höga krav på vad hon ska få fram ang. att öht kunna resa mer miljövänligt.
    Själv är man ju van att ordbajsa på daglig basis 😉

    Jag tänker ofta att det är positivt att upptäcka världen, på alla sätt (inkl verkligen det du nämner på slutet). Däremot tänker jag att den stora massan är affärsresandet och det beteendet måste gå att förändra. Att det är där man kan göra stor skillnad. (Samtidigt tror jag på samhällsekonomin och kommersialismen… och inser både behov och värde).
    Och sen inser jag att mitt viktande av ”få semesterresor” kontra ”många affärsresor” är något jag kanske till viss del konstruerar för att döva mitt eget dåliga samvete.

    Vad som är sjukt är ju dock att flyg subventioneras så från staten och att tåg inte gör det (om jag fatttat rätt). Det SKA inte vara billigare att flyga Sthlm – Gbg än att åka tåg som det är nu. Det är ju helt crazy!

    Lågprisbolag utmanar, jag tycker det är bra att jag bestämmer själv om jag vill betala för mat / bagage / etc / etc. Men såklart de ska ha vettiga villkor…
    Men vad är fel med att ta in från bemanningsföretag som affärsmodell? Inte tillräckligt insatt för att säga det men spontant (van med konsultbranschen som jag är) så finns ju både för- och nackdelar med det ur allas aspekter.

    Well well. Hoppas de löser det och att Norwegian – bäst i sin klass tycker jag – landar på fötterna.

    1. Håller med! Funderar också mycket och oj vad jag ser fram emot det inlägget! 🙂 Det här var precis så, tankar som behövde ut! Det du nämner är ju helt sant, businessresor som på ett sätt kan stärka kunskap, samarbete, ekonomi etc. men också i många fall kanske undvikas. Men en sak jag också tänkt på men har verkligen ingen insikt det är ju alla krig! Hur många militära flygplan finns det i luften och hur mycket släpper de ut?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s