Laddad för utförsåkning

Jag är så taggad på Hemavan nästa helg! Ikväll stannade jag hemma från skidåkning eftersom jag känner mig pyttelite förkyld och har istället kollat på utförsåkning på TV. Världscup i parallellslalom i Hammarbybacken! Jag har bara sett Hammarbybacken live en gång och på långt håll men desto oftare i mitt instagramflöde när folk springer intervaller uppför och när systrar i bergen haft systerkväll där. img_1241

Såhär såg jag ut när jag fick på mig slalomutrustningen för första gången i Åre. Ingen utrustning så ett ihopplock á la Stig-Helmer och herregud så korta stavarna är! Jag som är van att kunna staka med längdskidstavar… Efter några åk kändes det bättre och på söndagen åkte jag med Johanna Nygård (har lärt mig att förkortningen Johanna N inte funkar, då kan hon blandas ihop med ytterligare en grym Umeå-Johanna som gör smycken)

Vilket perfekt sätt att varva planering till Hemavan i liften upp och så skidteknik på vägen ner! Jag gick från att åka på skrå nerför röda backar till att kunna svänga och en gång stå på så att jag fick riktig fart-feber och kände att det här kan nog bli riktigt roligt att ägna lite mer tid åt. Så perfekt att nästa helg få åka upp till Hemavan och i liten PT-grupp få tips på skidtekniken i utförsåkningen. Utöver det tänker jag se om jag kan skejta upp till kobåset där jag aldrig varit och så ska vi yoga på mornarna och jag hoppas på en och annan bastu också. God mat vet jag redan att det blir, trevligt sällskap likaså. Är det någon som vill hänga med så finns det fortfarande platser kvar. Länk till bokningen finns HÄR. Om någon av er läsare har stuga i Hemavan/Tärnaby och vill vara med på skidåkningen och yogan men inte behöver boende och/eller liftkort så finns det pris för locals!

img_1242

Mina tre tips från Johanna som jag fick med mig från Åre att träna på i Hemavan:

  • Luta längs med åklinjen – tyngden på dalskidan
  • Mer vikt på skidorna, en i taget och på hela foten – också tyngden på dalskidan och luta fram mot plösen. Femkrona mellan smalben och plös. (jag som är van ha femkronan mellan skinkorna från löpning så jag undrar hur det här ska gå)
  • Slappna av i axlarna

Det ska väl gå bra?

dsc_0433Älskar den här bilden på Åres skidbackar på distans.

En reaktion på ”Laddad för utförsåkning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s