Nyårsmål 2017

dsc_0535

Ja, ni läste rätt jag tänkte sammanfatta mina nyårsmål såhär nästan en månad in på året. Varför? Jo för jag tänkte att det är lika bra de får gro in lite. Jag har varit och ändrat lite på några också faktiskt och nu känner jag att de har landat. Så för framförallt min egen skull kommer de här:

Träning

De roligaste målen att sätta och planera för men det är ju inte allt. Jag har flera olika mål jag skulle vilja uppnå och jag hade först en lång lista på olika tider och distanser, vikter och övningar men jag strök allt och har hållit mig till:

  • Hålla mig skadefri
  • Springa varje vecka
  • Stå på händer
  • Fysisk aktivitet > 250h

Hemma

Jag insåg när jag renoverade badrummet att det är förvisso jobbigt och tidskrävande men det finns extra tid till hemmafix. Det går ut över annat men det går åtminstone att dammsuga och torka golven varje dag och hinner jag det så tänker jag att jag kan använda åtminstone 10-15min om dagen åt att göra fint. Och några veckor in på året så är det här det mål som lockar allra mest, att ta mig tid att göra fint hemma och att vara mer hemma och njuta av det. 

Bloggen

Jag hade mål och planer med bloggen förra året och till stor del jobbade jag på dem och uppfyllde en hel del. Men jag lägger mycket tid på bloggen och känner att jag inte är beredd att lägga mer och inte heller att dra på mig mer måsten. Så jag tänker skala, så får vi se hur det går. Slow blogging är tydligen trendigt dessutom. Det bästa med min blogg och mitt instruerande senaste året är att det bakats ihop till sidoaktiviteter som att få vara yogalärare på skidresa, som ni såklart då får läsa om i bloggen.

  • Göra snyggare blogginlägg – det är ju det som är det roligaste. Leka med grafik, foton, försöka skriva bra och roligt.
  • Fota mer och utveckla fotograferandet + redigerandet – steg ett har varit att ta mig tid att lära mig självutlösarfunktionen (som jag inte kunde när jag väl behövde den och skulle fota norrsken). Selfien i det här inlägget är det första med självutlösare OCH stativ och även om bilden kanske inte blev någon höjdare så är det en härlig känsla att jag faktiskt tagit mig tid till att göra det. Mer sånt.
  • Bibehålla och utveckla långsiktiga samarbeten med blogg+resa+yoga

Övrigt

  • Leka mer med Charlie
  • Meditera
  • Gå en vintertur och en sommartur
  • Sätta små månadsmål
  • Skita i alla mål om jag känner att det tar överhanden över att leva

 

12 reaktioner på ”Nyårsmål 2017

  1. Yay! Härliga mål 🙂 Gillar särskilt det sista – sunt.

    När det kommer till foto känner jag att jag också får fira varenda lilla seger. Som i november när jag fotade min första bild i RAW-format. Och så nu i januari när jag även lyckades öppna denna RAW-bild i Photoshop, haha! 😉

    Apropå träning, känner att det vilar en förbannelse över mig. Efter det som hände i Åre och nu igår… Gjorde första yoga-passet på rätt länge, bara ett kort på 20 min med hjälp av Youtube. Ställde mig även i brygga för att jag gillar det. Någon timma efter börjar det göra ont i liksom nedre delen av ryggen. Och under natten blev det bara värre. Har känt mig som en 80-åring med ischias och knappt kunnat röra mig under dagen. Hur otur kan man ha?!! Och varför jag berättar denna lilla novell – jag tänkte att du som pysslar med yoga kanske har några tips på vad jag kan ha gjort fel? Saker man bör tänka på för att, som du också nämner, hålla sig skadefri? Kanske bara hur du tänker där också, eftersom du ändå listat det som ett mål – hur förebygger man skador? 🙂

    1. Jamen visst man måste ju vara beredd att slänga nyårslöften i sopkorgen om de tar överhanden 🙂
      Älskar att vi är på samma nivå med fotandet!!
      Men låter inte bra med ryggen, hände det i Åre också? Ländryggen är känslig, har haft mycket strul (därför jag fokuserar så mycket och verkligen uppskattar att vara skadefri). Är man stel någon annanstans så tar ländryggen gärna smällen, så det kanske blev lite too much att gå upp i brygga? Kan också vara lätt hänt att man jobbar för lite med magen och ffa de inre stabiliserande bålmusklerna (klyschigt men sant), så testa fokusera ännu mer på andningen nästa yogapass och inte ta ut rörelserna maximalt. Så mitt recept är: bålträning, fega lagom samt mantrat ”myrsteg är också ett steg” 🙂

      1. I Åre lyckades jag ju få stången i huvudet på gymmet, så känner mig allmänt klumpig 😉

        Det bekräftar lite min teori, om att mina bålmuskler är väldigt svaga! Får googla bra bålövningar och köra stenhårt på det (så fort jag återhämtat mig, haha). Och komma ihåg andningen under nästa yogapass! Babysteps… 🙂 Tack så mycket för tipsen Johanna!

  2. Bra mål! Efter att ha läst ditt inlägg så kanske jag måste komplettera mitt inlägg och lägga till målet att kunna stå på händer. Det vill jag också! I dagsläget så kan jag stå på händer när jag väl kommit dit, men jag kommer inte upp själv…
    Jag siktar som sagt på Göteborgsvarvet i maj, men den grundläggande tanken bakom all träning är att jag vill hålla mig skadefri. Då jag är en kontorsråtta, så känner jag väldigt fort ifall jag slarvat med träningen, då får jag ont mellan skulderbladen då jag sitter och jobbar.
    En annan grym motivationskommentar har jag fått från min 12-åriga dotter, då hon uttryckt (flera gånger och även inför andra föräldrar) att hennes mamma är stark! Det intrycket vill jag att mina döttrar ska fortsätta ha om sin mamma 🙂

    1. Åh världens bästa sak att få höra från döttrarna!! Vad roligt 🙂
      Ja, jag siktar också på en del lopp men insåg att jag vet ändå så väl tider och distanser så det var bättre utmaning att springa varje vecka.
      Ja stå på händer är kul! Jag kom upp och stod några sekunder själv igår, ler brett ännu 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s