Om yogaremmar – 3 tips

DSC_7861Jag började innan sommaren på en liten miniserie med tips på vilka yogaredskap som kan vara till nytta. Första inlägget handlade om yogablock och idag tänkte jag tipsa om några positioner där det kan vara fint med  remmar/band att jobba med.

Varför används yogaremmar?

Främst för att kunna göra positioner som du inte skulle nå annars. Som en förlängning av dig själv helt enkelt. I många fall finns andra varianter eller alternativ, men det finns också tillfällen då det kan vara nyttigt och kul att använda banden för att prova på en asana och utforska andra delar av den och låta remmen hjälpa till att så småningom nå det alternativ som inte behöver rem.

1) Balans och bakåtböjning/bröstöppnare

IMG_6364.JPG

På bilden är positionen ”dansaren” som verkligen inte är någon medfödd talang jag har, oj vad långt ifrån jag är att nå foten med händerna men jag känner ändå att jag får jobba med balans, bakåtböjning och styrka i ståbenet.

IMG_6373

Såhär kan dansaren också se ut, om ens yoga har kommit lite längre och inte behöver några remmar… 

IMG_6365

 

2) Framåtfällning

Framåtfällning i olika varianter där det är svårt nå fötterna, är det bättre att använda ett band och till och med lättare att då hålla ryggen rak men ändå framåtlutad. Det är en position som ser lätt ut men är förvånansvärt svår – eftersom tanken (oftast, lite beroende på syfte förstås) är att inte krumma ländryggen utan ha neutralt bäcken och aktiverad nedre del av magen.

img_9976

3) Rotationer

Rotationer där det också innebär att nå längre, som den på bilden som heter fiskarnas kung, som roterar ryggraden skönt och som är skön utan att ha en rem också men som ger lite extra knuff på rotationen. Passar mig bra för min rygg som inte riktigt vill rotera men som mår otroligt gott av det.

Det finns också många härliga restorative-övningar, mer återhämtande övningar som jag inte jobbat så mycket med men är väldigt nyfiken på att testa mer av!

Behöver det vara speciella yogaband?

Nej, verkligen inte. Det går precis lika bra med vilket band som helst men tänk på att de ändå ska vara sköna och inte skära in i kroppen och att de är tillräckligt långa. Den lilla öglan är super för att justera längden på remmen och hur stor ögla av remmen du vill ha. Sen är det ju trevligt om de är fräscha och inte används till att spänna fast cykeln bakpå bilen mellan yogapassen…  Det finns många sorter och de är inte farligt dyra!

img_7344

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s