Om yogablock – 3 tips

DSC_7861

I veckan var det internationalla yogadagen (japp, allt har en dag, även yoga!) och jag tänkte dela med mig av lite tips på redskap till yoga. Behövs det? Nej, inte egentligen. ”If you can breathe you can practise yoga”. Men som med mycket annat finns det hjälpmedel som kan vara bra att ha, men det finns också en massa skit vi blir påprackade från höger och vänster och plötsligt är det som om ingenting går att utföra utan specialutrustning.

Så jag tänker mig en liten serie med tips på de vanligaste redskapen inom yoga, varför du eventuellt behöver dem och vad de går använda dem till. Och lite tips på vad jag använder dem till. Först ut har vi: Yogablocken.

De finns i olika format och olika material, de är rektangulära så de har många varianter på höjder och bredder beroende på hur de läggs. Jag har några från Nike hemma som är i någon slags skum och de tycker jag funkar helt okej. De finns även i kork vilket många gillar eftersom greppet blir jättebra. Både greppet för händerna och klossen mot mattan. Jag upplever kork lite hårdare än de i skum och föredrar därför de från Nike att sitta på när jag mediterar. Det skiljer inte direkt i pris så välj helt klart det som känns bäst!

Vad används de till då?  Jag har hittills hittat fram till tre huvudområden jag använder dem till.

1) Som förlängning

När armarna känns för korta, eller magen känns som den inte ska rymmas intill benen eller så. I övningar där det är skönt att ha stöd mot golvet men rörligheten och/eller styrkan inte finns för att utföra positionen som det är tänkt. Då kan det vara bra att istället för att välja ett annat alternativ eller kämpa på med felaktig teknik. Som på bilden ovan, jag skulle kunna ha handenmot golvet men konsekvensen skulle bli att jag inte riktigt klarar ha ryggen rak utan den skulle bli böjd och jag skulle definitivt inte klara sträcka upp armen på grund av dålig rörlighet i bröstryggen och jag skulle få senadrag i sidan av ryggen. För mig är det mycket bättre att bygga upp, och succesivt vrida klossen lägre och lägre.

Exempel på övningar där det kan vara bra med block: låg lunge med/utan rotation av något slag (bilden), trikonasana (triangeln) eller virabhdrasana 3 (krigare 3 a.k.a. ”flygplanet” eller ”draken”)

2) Som teknikhjälp och aktivering

Blocken kan med fördel användas för att hitta vissa typer av aktivering. Till exempel i olika bålövningar eller bakåtböjningar där blocket kläms mellan låren och på så sätt aktiverar på ett sätt som är passande för att kunna avancera i yogapositionerna. Vanligt är annars att beroende på vilken övning och vad kroppen har för erfarenhet, styrka och rörlighet att knäna sticker iväg utåt eller att rumpan spänns alldeles onödigt mycket. I pilates används ofta boll mellan låren eller knäna, det är precis samma anledning!

Exempel på övningar: Höftlyft (bilden), kamelen (bakåtböjning), olika bålövningar som påminner om pilates.

Kamelen. Det syns inte ens att jag har ett block mellan låren men det har jag, för att jag så lätt glömmer bort aktiveringen annars och då får jag ont i svanken direkt om jag böjer bakåt. 

Sista kategorin de går att använda till då: IMG_7156 (2)

3) Som stöd

Största anledningen att jag kommit att älska yogablock är att de är så bra som stöd. Att sitta på i meditation eller att bygga upp olika delar av kroppen i olika positionen för att vila. Vid meditation sitter jag på ett eller två block för att komma upp lite och kunna slappna av kring höfterna och hålla ryggen upprätt, hur många och vilket håll jag vrider dem kan variera utifrån dagsform. Förutom meditation är det främst yinyoga jag använder dem till just som stöd, och det går väva in fler vilande positioner i den mer fysiska yogan förutom savasana (den avslutande vilan på varje yogapass) också. I vissa fall fungerar det utmärkt att använda nästan vilken kudde som helst, en ihoprullad handduk eller något annat men har en tillgång till block är det så enkelt. Den allra bästa positionerna av dem alla som jag lärt mig för just vila på block är den på bilden. Till en början var det omöjligt att slappna av och klossarna var för höga även på lågkant så jag fick rulla en filt. Men ju mer det släppt kring bröstryggen desto skönare är den och nu ligger jag och myser såhär var och varannan kväll hemma. Otroligt skön! Gör underverk för min hållning.

Exempel på övningar: sittande meditation, liggande bröstöppning (bilden), stöd för knä i liggande universaltwist.

Så, det var några tips på vad yogablock kan användas till!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s