Om min bästa träningskompis och annan träningsinfo

IMG_3150Jag hamnade lite efter i träningsbloggutmaningen #uppochhoppaijuni där det var tänkt att skriva om ett visst tema varje dag under juni månad så väl hemma igen efter den underbara och välbehövliga semestern så tänkte jag ta ikapp.

11. Min bästa träningskompis – ja det har jag skrivit flera gånger förut, om jag måste välja en så är det hon på bilden. Som får mig att kuta allt jag kan och tycka det är roligt.

12. Sommarlista, det här vill jag träna i sommar – Jag är sugen på att testa triathlon. Springer gör jag om somrarna men förra året upptäckte jag ju även landsvägscykling och simma har jag alltid älskat men aldrig utövat som sport så jag tror kombinationen kan passa mig. Jag tänker åtminstone testa. Sen vill jag gymma i lugn och ro och bli starkare på det jag behöver för att orka allt annat och sist men inte minst tänker jag ägna massor med tid åt att bara leka och stå på händer och huvudet på gräsmattan.

13. Favoritmusik – Jag har haft en långdistanslista som varit användbar när jag tränat pannbenet och stått i stakmaskin i en timme eller så, men faktum är att utomhus har jag helt slutat med musik.

14. Hälsohets – Ja, det börjar verkligen gå överstyr vad gäller träning. Jag är inte ett dugg fan av #aldrigvila och att man ska viga livet åt träning. Flera bloggare har en bra syn på det hela och jag kan rekommendera Petra Månströms blogg och pod, eller löparen Mia som nyss skrev om hälsohets. Jag är även ansluten i Livskicks nätverk som bloggare. Livskick står för sunda ideal och lyfter titt som tätt debatten om hälsohets. 

15. Mina löparskor – blir bara fler och fler till antalet. Just nu har jag ett par för asfalt/grusväg, ett par lättvikts i halvenkel terräng, ett par tävlingsterrängskor för lite svårare terräng, ett par snabbskor, ett par reservsnabbskor och ett par vinterlöparskor. Herreminjösses, det är rätt många. Förr hade jag bara ett par åt gången, bytte vartannat år. Och faktum är att innan det exploderade i skohyllan hade jag bara ett par ända tills jag sprungit Lidingöloppet, och de skorna från sommaren för två år sen, de springer fortfarande. Dock inte med mig utan med brorsans sambo, just nu springer de nog på Västkusten. Så det här med att man ska byta skor ofta det är både sant och överdrivet. Använd dem tills de blir osköna!

16. Drömträning – en dag då jag inte jobbar, så jag inte behöver passa någon tid och har sovit ut och ätit ordentligt. Då blir all träning lyckad.

17. Favoritinspiratör – Det är en svår fråga, jag har så många. Men jag blir nog mest inspirerad av de jag har i min närhet faktiskt, även om jag läser mycket bloggar och kollar mycket på instagram. Jag har lite olika inspiratörer för olika träningsformer också, just nu är jag en hängiven fan av Johanna Andersson bara för hon tränar så mycket som jag gillar att träna – löpning, yoga och tyngdlyftning.

18. Sport på TV – Stora mästerskap. Fotbolls-VM, friidrottsgalor och OS. Då sitter jag som klistrad. Annars är det sisådär med TV-tittandet faktiskt.

19. Hur min träning förändrar mig – Det är en så naturlig del av mitt liv så jag tänker inte ens på det. Jag har haft perioder då jag tränat väldigt lite, då jag rest mycket, men jag har ändå alltid sett mig som en tränande person. Så frågan är väl snarare vem jag varit utan? Men sånt vet man ju aldrig. Jag tror jag hade hållit på mer med musik.

20. En träningsform jag älskar – det finns så många!! Jag gillar nog kombinationen mest, annars hade jag valt ett spår vid det här laget. Jag kunde aldrig välja mellan basket och fotboll när jag var yngre heller. Jag är en mångsysslare.

21. Efter träning – En banan och en lååång stretch. Jag sölar på, kollar mobilen, lyssnar på musik, leker lite gympa och så har kvällen gått innan jag ens är i duschen.

22. Ett intervallpass – Jag har alltid gillat backträning. Konstigt nog, det är ju jättejobbigt. Men det är så tydligt, man ska bara uppför och ett visst antal gånger, sen är det över. Jag har mycket svårare motivera mig till tids- eller distansintervaller på platten. Och i nån annan form har jag aldrig ens tränat intervaller (om man inte räknar gymma och cirkelträning och sånt). Inomhus har jag en ny favorit, ett riktigt lagom intervallpass på löpband som passar bra som uppvärmning: 5x1min, 5x45s, 5x30s. Hela tiden 30s vila, både mellan intervallerna och setvila. Öka farten genom hela passet, åtminstone vid var femte intervall, men utifrån dagsform ökar jag nästan varje intervall bara nån liten knapptryckning.

Det var allt, och nu ska jag iväg och köra just det intervallpasset som uppvärmning och sen gymma lite! För första gången på evigheter sen ryggen blev skruttig och ville ha stabiliserande bålträning och inte rodd och latsdrag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s