Om mina magmuskler

Rehab. Prehab. Återuppbyggande eller förebyggande. Det kändes motigt att få ont i ryggen när jag var inne i ett sånt träningsflow, så jag bokade alla tider som gick och har varit hos naprapat och sjukgymnast och idag var jag också hos ytterligare en sjukgymnast, via friskvården på jobbet. Jag har inte varit hemma från jobbet men nog går det ju ut över det om jag inte kan sitta still, och jag har ju tänkt att jag ska sitta på kontor i typ fyrtio år till dessutom.

Jag hade fördomar om att det skulle vara svårt att få någon hjälp där, att de mest sysslar med de som inte tränar alls och sitter med gamnacke på kontoret hela dagarna. Efter trevande inledande samtal bevisade hon motsatsen. Massor med kläm, känn, vrid och testa och till slut fick jag göra ett höftlyft och skulle sträcka ut ett ben i taget, och det gick inte. Vinglade omkull. Det var så skönt då med någon som inte krånglade till det alls utan sa rakt på sak: ”Vet du vad, det här ska du klara. Du har tillräckligt med muskler och du tränar mycket, men de här stabiliserande magmusklerna använder du inte.” Inget trasslande kring andning, vilken ordning musklerna ska aktiveras, hur bäckenet ska vara, hur svanken ska vara. Bara rakt på sak, här är det och så här gör du. Gör de här höftlyften, gå på CX och pilates och fokusera på stabiliserande coreträning ett tag.

Fördomar krossade och misstankar besannade. Hur mycket man än tränar så finns det alltid något att justera och balansera och förbättra. Jag läste lite senare idag en artikel jag tyckte var klok, intressant och fin, om att besvärliga människor också behövs, och där står att ”-Vi är i obalans nittio procent av vår tid, sådant är bara livet”. Det kändes skönt att läsa det just idag.

3 reaktioner på ”Om mina magmuskler

  1. Vad intressant!
    Och coren alltså. Så himla grundläggande.

    Jag har många kompisar som kört appen mammamage. Även om man inte fött barn kan man köra den, för att få kontakt – jag har vänner som varit elitidrottare som kört den och upplever det som att de aldrig haft sådan kontakt med magmusklerna som efter att de kört den (det är alltså en app där man kör magträning i flera nivåer, går vidare när man klarat en nivå). Kanske kan vara något?

      1. Tack för pepp! Så är det ju definitivt. Vilket bra tips med mammamage-appen! Den har jag ju hört talas om men inte tänkt på mig själv som målgrupp. Faktum är att hon idag sa precis samma sak… Inte om appen men om att det är samma typ av träning, visade en bild på en mammamage till och med!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s