Glada nyheter och tråkiga beslut

God morgon världen! Jag sitter äntligen i lugn och ro vid frukostbordet och har en riktig datafrukost och läser bloggar, facebook och nyheter. Ungefär i den ordningen. Det är lördag efter en arbetsvecka som pågått sedan i söndags så det var skönt att sova ut, och den glada nyheten är att jag vaknade med en helt okej fot trots att jag utsatt den för löpning igår. Jag kunde till slut inte hålla mig, nångång måste en ju prova, och på måndag ska jag till sjukgymnasten igen så efter att ha varit helt smärtfri i mellanfoten en vecka och helt smärtfri när jag går i hela foten så testade jag. Mest för att få komma ut i luften faktiskt, starta dagen på strandpromenaden som hade blivit min tradition det här året ända sedan i mars. Inte varje dag då, men en gång i veckan. Jag tränar ju mycket som ni vet, men det jag känt passat allra bäst in på just ”friskvårdstimme” är att vakna vanlig tid men istället för att åka till jobbet direkt så få gå ner på strandpromenaden och springa. Det är nästan alltid sagolikt vackert och jag ser årstiderna växla, det är omöjligt att ställa höga krav på sig själv på morgonen så löpningen känns i stort sett alltid bra. Det är min friskvård. Resten är mer träning och hobby (och en del autopilot), hänger ni med?

Foten kändes okej och jag sprang intervaller men i rätt maklig takt, de var korta och upplägget var kortare och kortare. 5x2min(1min v) 5x1min(1min v) 5x30s (30s v). Upp- och nedvarvning gick jag och gjorde lite löpskolningsövningar. Det var helt magiskt att få komma ut!

Sen fram på dagen ömmade hälen rätt rejält så jag hade dåligt samvete när endorfinerna gick över men då hade jag inte mindre än två vick som instruktör så jag fick en massa träningsglädje från deltagarna. Premiär på pilates cirkel och det var hur kul som helst! Ni som inte testat, gör det! Cirkelträning med fokus på bålstabilitet, bålstyrka och kroppskontroll. Det är inte tjugo stationer situps utan det är hur du ska använda bålen i praktiken, det är i TRX-band, med pilatesbollar, små bollar, bosu-bollar, cx-band m.m.

Tillbaka på jobbet, i träningskläder för jag var ju inte med på passet själv, och sen avsluta veckan och åka ner på yogastudion och vicka för Moa. Ett gäng som ville avsluta sin vecka med after work-yoga och vara redo inför helgen. Sist av alla kom en man ner i studion som såg ut ganska exakt som Don Draper med en väska det stod San Francisco på och frågade ”are you going to teach a vinyasa class? Can I join?”. Såklart han fick!

Hursomhelst, idag är foten bra igen, den är pyttelite trött bara men det är ett klart förbättringssteg så nu är jag ganska säker på vad jag behöver göra för övning för att stärka upp så ska det här nog bli bra. Ingen vits att fundera så mycket mer på HUR det kunde bli såhär och varför just jag drabbades.

Det tråkiga är att den kommer inte alls hinna bli bra till löparveckan i bergen utanför Barcelona jag tänkt åka på i oktober. Inte ens i närheten, även om jag vet att jag skulle ha fått hjälp med att hitta alternativa kortare turer och så. Det känns så sjukt tråkigt, men också rätt beslut att inte chansa och åka och lägga massor med tid och pengar och inte kunna ens försöka vara med ordentligt. Jag satte det som mål eftersom jag inte var sugen på att sikta på något lopp utan hellre ha som motivation under sommaren att bygga så bra löpstyrka och kondis som bara möjligt för att få ut så mycket som möjligt av en sån resa. Jag måste säga att trots debaclet med foten så är jag ändå nöjd med löpsäsongen iallafall i år, och Barcelona finns kvar och det kommer fler löparresor.

Nu är morgonkaffet uppdrucket och det är dags att åka på potatisfestival på kolonilotten. Ha en fin lördag!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s