Om Sahara Experience

Jag har inte hunnit visa så mycket bilder sedan jag kom hem, mest eftersom jag knappt varit hemma. Men nu är det torsdag, travel thursday, så här kommer en bildkavalkad och beskrivning av hur det var att möta upp fem andra resebloggare, flyga ner till Marocko, mötas av den välbekanta och efterlängtade hettan när vi klev av flygplanet, bli satta i två jeepar i åtta timmar och åka slingrande vägar över Atlasbergen. Det var en riktigt bra start. Redan innan första kvällen var vi vänner sedan länge.

DSC_1727Vi stannade till för många utsiktsplatser, fotografering och de där djupa tänkattjagärhär-andetagen.
DSC_1760Många fina små butiker längs vägarna som jag undrar vem som egentligen stannar och handlar vid. Vi stannade förstås vid några.
Marocko resa Johanna WestbergBland annat fick vi se hur några kvinnor i ett kooperativ tillverkade helt ekologisk arganolja, gissa vem som köpte en sån utan att blinka?

Första kvällen spenderades i M’Hamid och jag checkades in med Towe som gjort den här finfina kartan över vår rutt. Vi inkvarterades, åt middag och stupade i säng för att vakna tidigt av fågelkvitter som får vilken wake up-light som helst att skämmas och en frukost med färskpressad apelsinjuice som jag kommer minnas i minst hundra år.DSC_1843

M'Hamid kasbah sirocco

Därefter fortsatte vi vår resa mot öknen. Sahara. Jeeparna framfördes vant av våra chaufförer som följde oss hela resan. Allting ordnades av Sahara Experience i samarbete med Norske reisebloggerSahara Experience Marocko

Efter två timmars körning efter att vägen slutat kom vi fram till vårt lyxiga desert camp i Erg Chegaga. Tälten var inga vanliga tält som sagt, utan stora och verkligen oväntat lyxiga. Gjuten platta! DSC_2051

Vi fick varsin dromedar och red ut bland sanddynerna.

Vi fotade massor från dromedarryggen

saharaVi klev av och gick upp på toppen av en sanddyn och tittade på solnedgången. fotspår öken sanddyn

DSC_2139 solnedgång sahara
Vi red tillbaka till lägret och blev bjudna på mint-te, nötter och snacks och sedan en underbar middag med couscous, köttgryta och ägg till middag. Våra vänner satt och spelade och sjöng under stjärnhimlen till långt in på natten och jag somnade så gott som man bara gör i tält eller på ett hotellrum med fluffiga sängkläder eller efter en lång dag med massa intryck. Faktiskt alltihop på en gång.

DSC_2164Dagen därpå vaknade vi till en begynnande sandstorm och lämnade Sahara nöjda och belåtna och jag hoppas det blir ett återseende en vacker dag.Sahara experience

4 reaktioner till “Om Sahara Experience

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )